Mange forbinder det å skrive bok med en forfatter som sitter i sin skrivestue og skriver, og etter langt om lenge er boken ferdig. Hun eller han har satt siste punktum og legger fra seg pennen. Boken trykkes og du kan kjøpe den i bokhandel eller på nettet.
Jeg skal fortelle om en annerledes og intuitiv prosess, og vil forsøke å unngå at du blir helt svimmel.
Først må jeg si at min andre bok, Med hjertet som GPS, har skrevet seg selv. Det høres kanskje rart ut, men jeg har skrevet litt her og der: etter meditasjon, blitt inspirert av naturen, av kurs, av menneskemøter. Ettersom det er en bok om intuisjon så føler jeg at historiene har kommet til meg; og det viktige har vært å skrive dem ned så de ikke har gått i glemmeboken.
Men så begynner jobben. Med manus i hånden må jeg finne en god redaktør som interesserer seg for sinn og sjel. Redaktøren ser på helheten, historien, den røde tråden, protagonisten og antagonisten og mye annet. Etterpå må manus som regel skrives om, rettes opp. Ting må presiseres, flyttes på, strykes. Det er bare å ”kill your darlings”, noe som ikke alltid er lett.
Så er det språkvasker som ser på flyten i språket, hvordan ting bør uttrykkes for å få budskapet til å sitte. Men det er ikke språkvaskeren som gjør rettelsene i manus. Nei, igjen er det jeg som tar en ny gjennomgang for å skrive om og endre det jeg synes er viktig å få på plass.
Neste steg er korrekturleseren. Hun gjennomgår grammatikk, skrivefeil og noterer om noe er uklart eller dårlig språk, og igjen er det jeg som må gjennomgå de 280 sidene i manus for n´te gang. Hver enkel merknad og rettelse fra korrekturleser vurderes nøye og jeg bestemmer hva som skal endres og hva som er greit som det er.
Omslagsdesign Med hjertet som GPS
Vi har kommet til omslagsdesign. Kanskje må vi gjennom en fotoshoot først for å få forfatterbildet og muligens omslagsbildet på plass. Bestemme klær, farger, uttrykk, stemning. Gå til frisøren, få hjelpe av stylist? Finne fotografen som får frem det beste av meg. Hva sier intuisjonen min?
Omslagsdesigner: hvem vil kunne få frem bokens kjerne og budskap? Omslagsdesigneren vil som oftest komme med noen alternative omslag å velge mellom. Hvilket omslag skal jeg velge? Hva liker jeg best og hvorfor? Hvilket omslag liker mine potensielle lesere best. Undersøke i testgrupper.
Og så er det kommunikasjon: Hvilken tekst skal stå på baksiden av omslaget og på flappene? Noe som gjør at leseren føler at dette er boken for dem; som gir et kort og konsist inntrykk av bokens kjerne. Lytte til intuisjonen, men det er så mange hensyn å ta …
Hva med TITTEL og understekst? I min første bok, Balansekvinnen, dukket tittelen plutselig opp i en annonse for et regnskapsfirma. Det var etter at jeg hadde jobbet meg gjennom minst 50 andre forslag. Denne gangen kom tittelen til meg i en meditasjon, Med hjertet som GPS. Men det er ikke alltid det skjer så lett og smertefritt.
Og … jeg må ikke glemme å søke Nasjonalbiblioteket om ISBN nummer og få det inn på omslaget.
Innholdsdesign og gratis meditasjoner
Så er det ombrekker eller innholdsdesign. Først velge designer og finne en som har tid til å ta på seg oppgaven. Jeg måtte gjennom flere da Med hjertet som GPS skulle designes i farger og ha noen av maleriene mine som det lille ekstra. ”Det er en stor jobb,” fikk jeg høre.
Og beslutningene mine fortsetter med farger på overskrifter og underoverskrifter, på sidene med Intuisjonstrening for å få verktøyene til å skille seg ut. Hvor bilder skal plasseres og hvor store de skal være. Hvilken font som skal brukes i boken og som er god å lese på papir og på nettet, og som passer til bokens budskap. Hvordan innholdsfortegnelsen skal se ut så leseren får et raskt innblikk i helheten etc. etc. (Intuisjon … hvor er du?)
I tillegg har jeg spilt inn meditasjoner fra boken som leseren kan laste ned ved å scanne QR-kode, og en test du kan gjøre som viser hvilken sans som dominerer når du mottar intuitiv informasjon. QR-koder må genereres og legges inn som små bilder i boken.
Bokuttalelser
Parallelt jobber testleserne, vakre sjeler som har sagt ja til å lese manus og komme med innspill midt i sommerferien. Og manus gjennomgås og endres igjen før det er for sent. Bokuttalelser fra testleserne egner seg kanskje på omslaget? Omslagsdesigner får forslagene og plasserer dem der det passer.
Er du svimmel nå? Jeg håper ikke det … for det er mer
Boken må ”meldes opp”. Den registreres i lagersystemet på Forlagsentralen, et gigantisk lager utenfor Oslo, som huser 13 millioner bøker fordelt på 22.000 titler. Jeg har vært så heldig å besøke lageret hvor helautomatiske kraner henter bøkene som skal pakkes og sendes til bokhandlere og kunden. Bøkene seiler automatisk inn og ut av lager, pakkes og fraktes hit og dit. Forlagsentralen har fått beskjed når boken er forventet fra trykkeriet, så de er forberedt.
Bokbasen er også forberedt. Dette er den mest oppdaterte katalogen over alle bokutgivelser i Norge, og det er her bokhandlerne og bibliotekene henter informasjon om bøker som er tilgjengelige. Jeg må også registrere informasjon hos Nasjonalbiblioteket som ”bevarer fortiden for fremtiden.” Må huske og sende dem noen eksemplarer av boken når den kommer fra trykkeriet. Praktiske ting og «to-do-lister».
Trykkeri og boklansering
Vi begynner å nærme oss trykken som er bestilt for mange måneder siden. Men det er problemer med å skaffe papir. Forsinkelser. Hva med boklanseringen? Lokalet er bestilt på Litteraturhuset; Må det avbestilles hvis boken blir forsinket? Hva med hun som skal intervju eller bokbade meg? Hvor mange kan komme? Koronarestriksjoner og registrering. Jeg har lyst å ha en mini-vernissage på boklanseringen. Sitte blant noen av maleriene mine? Hvilke? Noen av de nye? Nå er jeg fullstendig i gjøre-modus …
Men tro det eller ei:
… dette har vært en utrolig morsom prosess. Mens utgivelsen av min første bok kan beskrives med et ord: STREV, er ordet for denne utgivelsen: GØY. Grunnen til det er ene og alene BoldBooks.
… som jeg dumpet ”tilfeldig” borti etter å ha bestilt en bok som snakket til meg gjennom annonse på Instagram. Jeg kontaktet forfatteren og fikk mange gode tips, bl.a. BoldBooks.
De har loset meg gjennom en omfattende prosess på en profesjonell, trygg og god måte.
Bold Books har skaffet meg alt fra min entusiastiske redaktør, John Olav Oldertrøen, til min kunnskapsrike bokmentor, Anne Lene Johnsen.
… og hvis universet er med meg, kommer boken på lager i midten av oktober og boklansering blir i slutten. Men først skal jeg få på plass en løsning hvor du kan kjøpe bok på forhånd og få e-boken gratis. På den måten slipper du å vente.
… så det er nå ”moroa” begynner med boklansering og bokbad, markedsføring og sosiale medier – og KURS. Sjekk hva som skjer helgen 15. til 17. oktober på vakre Jomfruland. Vi tar en reise med Hjertet som GPS. Det er plass til en til.
Legg igjen en kommentar