Trolldomsverktøy
Vet du hva som skjer når vi mennesker leser ting på nettet? Du har rett i at det er avhengig av om du er kineser og leser skrifttegnene baklengs eller araber som har omvendt skriveretning. Men når vi i den vestlige verden setter oss ned ved PC’en og googler solformørkelse eller skam, to av de mest søkte ordene i Norge i fjor, trykker på lenken og scroller nedover; Ja, da skjer det magiske ting. Noe markedsføringsekspertene kan nyttiggjøre seg, ved å bruke sine mystiske trolldomsverktøy.
Jeg fikk i alle fall flere aha opplevelser i markedsføringen av Balanselederprogrammet. Planen var å skrive blogger, lage annonser og holde webinarer på nettet. Gi tilbud om gratis samtaler for å finne ut om dette var kurset for deg, og om min hjelp var den rette gjennom året lederkurset varte.
Famle i blinde
Markedsføringsmannen ga meg stadig nye instruksjoner, og jeg følte han famlet i blinde og prøvde litt her og der. Selv liker jeg at ting er strukturert og ryddig, og vil gjerne se hva som funker. Ha bevis.
Da trakk han frem sitt skumle verktøy. Det var som om trollmannshatten vokste opp av hodet hans, og jeg satt med store og forventningsfulle øyne og fulgte med på dataskjermen. Det var ikke fritt for at det kilte litt i magen.
Han brukte et såkalt ”eye-tracking software” som også brukes i studier inne psykologi og produktdesign og sporer hva og hvor leserne ser på skjermen. Hvordan øynene beveger seg. Hva du stopper ved, legger merke til og leser. Hvilken del av teksten som er mye lest, farget med rødt, eventuelt gult og grønt, og hva som ikke leses og er uten farge. Tenk på det!
Kanskje tiden har kommet for å sitte med mørke solbriller foran skjermen?
Studier viser at visse ting på skjermen tiltrekker seg mange øyne. For eksempel en knapp hvor det står ”GRATIS” er noe som blir knall rød. Har du et bilde av en baby eller vakker dame hvor tryllestaven har fjernet røde prikker og gule tenner, og som ser rett på deg, vil ansiktet til vedkommende farges knall rødt. Problemet er at folk glemmer å lese teksten om produktet eller kurset som står ved siden av. Det er også en kjensgjerning at vi ser mer på venstre side av skjermen og i en F-form.
Intuisjonen
”Se her,” sa markedsføringsmannen., og viste meg innlegget jeg hadde skrevet om lederprogrammet. Det var veldig langt. Altfor langt, noe intuisjonen min hadde sagt meg hele tiden. Men jeg lyttet til autoriteten, og hadde gjort som han sa.
Nå så vi det svart på hvitt … eller rødt på hvitt. ”Spionprogrammet” viste at det øverst på siden var mye rødt, deretter grønt og så ble det svakere og svakere nedover. Vi fortsatte å scrolle. Det var tydelig at de fleste sluttet å lese halvveis nede på siden.
Men der, plutselig var det mørk mørk rødt, knall gult og grønt på ett eneste ord. Det så ut som et lite fyrverkeri på skjermen, mens alt rundt var lyst og uten farge. Bare ETT ord var det tydelig at mange fikk med seg, selv om de ikke hadde lest noe av det som sto rundt.
I avsnittet der fyrverkeriet var tryllet frem sto det:
”Du er klar for å jobbe med helheten i livet ditt, mestre balansen som leder og menneske. Koble ut autopiloten og få verktøy til å mestre utfordringene på en ressursfylt måte.
Få kontakt med din indre kraft, den du er i kjernen av deg selv. Den ekte deg. Lederen som står støtt i stormens øye.”
Hvilket ord tror du ble lest og lagt mest merke til i dette avsnittet? Ett ord.
Interiør
Det var ordet EKTE. ”Den ekte deg.”
Hvorfor er det sånn tror du? Hva er det som får akkurat dette ordet til å vekke interesse?
Tar vi en titt på det som berører de fleste av oss, interiør, så er vi i en tid hvor vi søker tilbake til det ekte. Trær, dyr, planter og naturfarger er dagens trend. ”Det holder ikke å etterligne elementene. Nå skal vi ta naturen inn. Vi vil ha grønne planter i hvert hjørne og i hver vinduskarm. Vi vil ha møbler laget av naturens egne materialer, og dette går hånd i hånd med et ønske om bedre kvalitet, ekte håndverk og økende miljøbevissthet,” sier stylisten Marianne de Bourg.
Vi ønsker også ha ekte venner. De som alltid stiller opp. De du kan stole på, som lytter, er tilstede, åpne og ærlige. Som aksepterer deg for den du er og får frem det beste i deg.
Vi snakker om en ekte eller helstøpt person. Han eller hun er ”hel ved”. Vi liker når ting kommer fra hjertet, ikke bare er utenpå. Når det er en vi føler oss vel sammen med. Når det ikke er skjulte agendaer.
Jeg tror vi som menneske lengter etter å få frem mer av de ekte følelsene, slutte å legge lokk på ting. Kunne være hel og autentisk. Stå i min sannhet og kunne uttrykke mitt genuine jeg. ”What you see is what you get,” er det noe som heter.
Ikke at vi skal være uten filter i alle sammenhenger. Det er ikke det jeg mener, men flere og flere ønsker å kunne stå frem og bli akseptert for den vi er på godt og vondt.
Når du er ekte og autentisk
• Er du trygg på hvem du er. Har god selvtillit og selvfølelse
• Kan gi uttrykk for hva du mener. Er ærlig og kommuniserer godt
• Vet hvor du går. Er målrettet og handlekraftig
• Tar ansvar for egne handlinger
• Har evnen til å være tilstede og takknemlig, og gi uttrykk for det
• Dømmer verken deg selv eller andre. Aksepterer at det er lov å gjøre feil. Ser det unike i hver enkelt.
• Er solid og stødig og til å stole på
• Er sensitiv og følsom
Det vil si at du lever i balanse med din maskuline gjøre-energi og din feminine være- energi. Har kontakt med både hodet og hjertet. Andre vil oppfatte det som om energien du stråler ut er i overensstemmelse med hva du sier. Kanskje ikke bevisst, men det føles ekte. Følelser er nøkkelen, og energien lyver ikke.
Det er disse tingene vi jobber med på Balanselederprogrammet. Vi jobber med å få frem den EKTE og genuine lederen i deg.
Dersom du ønsker hjelp og støtte og mer selvtillit i forhold til å definere og nå egne mål, kvitte deg med negative tanker og stress og komme på plass i deg selv, få mer energi, livsglede eller balanse har jeg kanskje et kurs som passer for deg. Mer info om kursene mine finner du her
Gode tanker fra
Kristin
PS. Du lurer kanskje på hvordan det gikk med trollmannen? Han måtte legge om markedsføringen fordi jeg følte at det ikke speilet den ekte meg. Selv om det ble dyrt så var det en god investering. Det er vanskelig å være fornøyd med tilværelsen hvis vi ikke kan stå frem som den vi er.
Legg igjen en kommentar