Nylig ble jeg intervjuet av dyktige Jannecke Øinæs i Wisdom From North Scandinavia. En veldig spennende samtale hvor vi snakket om hvordan vi kan være en god leder for oss selv og andre. Hva som skal til, og hvordan vi ofte stopper oss selv gjennom gamle mønstre. Ofte har vi ubalanse mellom vår maskuline og feminine kraft, noe som påvirker kommunikasjonen i forhold til andre mennesker og valgene vi tar. Vi er ikke til stede og har lite energi og overskudd. Første steget er å bli bevisst. Jeg snakket også om andre grep du kan ta. I intervjuet nevner jeg også Balanselederprogrammet ... [Les Mer...]
Stress, miste grepet og skrue løs
Ved langvarig stress løsner etter hvert mange skruer i systemet, fordi alt begynner å svinge ut av balanse - med selvforsterkende effekt. For mye kortisol gjør at hormoner og signalstoffer kommer i ubalanse noe som kan påvirker alle kroppens funksjoner. i USA viser undersøkelser at 75 – 90% av alle besøk hos primærlegen skyldes stressrelaterte problemer. Håndtaket datt i gulvet med et brak. Det var ikke første gangen, men likevel skvatt jeg høyt og ble like overrasket hver gang. En liten skrue var løs, og da var det dette som skjedde når jeg hadde det travelt. ”Mistet grepet og skrue løs,” ... [Les Mer...]
Hva du skal gjøre når du ikke vet hva du skal gjøre
Det er overraskende hvor mange som biter tennene sammen og håper at problemer og konflikter skal forsvinne som dugg for solen. Helt av seg selv. Men de gjør dessverre ikke det, og i stedet er det lett å miste seg selv. Hva er det som skal til for at du prioriterer deg selv og tar grep? Livet går i faser, og merkelig nok gjelder dette også mine kunder. Ja, når det gjelder hvilke utfordringer og ting de strever med. I noen perioder er det ett tema som er «populært», i andre et annet. Vanskelige sjefer Før sommeren var det vanskelige sjefer som var i vinden. De som ikke lytter til sine ... [Les Mer...]
Min perfekte leder
Vi våknet opp til en dag som vekket frykt og usikkerhet. En hel verden var i sjokk over presidentvalget i USA. En ny leder, mens vi hadde følelse av løs kanon på dekk og at alt kunne skje. Men var det egentlig så ille? Naturlovene sørger for at solen står opp og det blir lyst, årstidene skifter og vinter etterfølges av vår. Vi har tidevannets bølger som skyller innover land for så å trekker seg ut igjen. Livsfaser og sykluser. Livet er en pendel som vipper ut og inn av balanse, og det er når vi er i UTE av balanse at vi evner å ta grep slik at dype endringer kan tre frem; Endringer som ... [Les Mer...]
Kan ambisjoner og indre ro forenes?
Dette er noe jeg ofte har lurt på. Om det er sånn at vi som har ambisjoner, som ønsker å bidra, kanskje til noe som er større enn oss selv, få til noe, vi som har store drømmer, blir nødt til å leve med stress og travelhet. Følelsen av å spinne rundt sin egen akse, fortere og fortere, uten mulighet for å stoppe opp. En virvelvind som løper fra det ene til det andre. Som er redd for å drukne og kaver for å holde hodet på overflaten, uten mulighet for å gå skikkelig ned i ting. Administrerer og diskuterer, har møter og lange dager, problemer med å fokusere da det hele tiden er noe nytt som slåss ... [Les Mer...]
Tankesurr og pusterom
Jeg småløp ut døra og snublet nesten over esken i trappen. ”Hvorfor står den der,” tenkte jeg i det jeg grep vesken, skrudde på alarmen og hastet ut. Da jeg stakk nøkkelen i låsen husket jeg det. Det var fullt på loftet, og jeg hadde grepet den esken som sto nærmest i et desperat forsøk på å starte en ryddesjau. Kaste, bli kvitt og rense ut gamle ting jeg ikke hadde bruk for lenger. Jeg låste døren og hørte stemmen i hodet, tankesurr og gamle ubrukelige ting som roter under topplokket. Det er rart jeg får gjort noe som helst. ”Hva hvis det skjer … Jeg blir aldri ferdig … Dette får jeg ikke ... [Les Mer...]
4 ting suksessfulle mennesker aldri gjør
Alt du gjør er basert på kjente "hjernestier" eller mønstre i ditt ubevisste sinn. Du tror kanskje du sliter med problemer eller vanskelige mennesker, mens du egentlig går i et gammelt mønster og logger deg på med utdaterte programmer. Det er lurt å ta en opprydning på harddisken, og bli inspirert av hva suksessfulle mennesker ALDRI gjør. En metafor jeg har gjengitt i boken min, Balansekvinnen, kan være en øyeåpner for mange: Kapittel 1 - Jeg går nedover gaten. Det er et dypt hull i fortauet. Jeg faller nedi. Jeg er fortapt … Jeg er uten håp. Det er ikke min feil. Det tar en ... [Les Mer...]
Hvilken type er du?
Indre ro og balanse krever at du er tilstede i livet med hele deg. Er ekte, og bruker din feminine og maskuline energi i et harmonisk samspill. Da vil du også lytte innover, til kroppen din og følelsene, og vite hvor grensene dine går. Problemet er at vi er sammmensatt av mange deler, og strever med indre disharmoni. Så spørsmålet er: Hvilken vei er det du tipper? Noen ord følger meg gjennom hele livet, og får stadig nye betydninger i forhold til hva jeg opplever og erfarer. Det har skjedd med et dikt som Nelson Mandela siterte i sin innsettelsestale som president: ”Vår dypeste frykt ... [Les Mer...]
Endelig er damene på banen
Endelig er damene på banen! De som ellers ikke har noe behov for å vise seg frem, få presse eller ha forsidebildet i avisen. De som ønsker en jobb med mening, hvor de kan hjelpe andre, med å løse tvister og problemer, med bedre prosesser, lavere kostnader og høyere inntjening. Ha en morsom jobb hvor de får brukt evnene sine, til det beste for helheten. Jeg tenker på advokatkvinnene, som har tatt til motmæle mot gubbeveldet og menn som uttaler seg med stor suffisanse. Jeg tenker på lederkvinnene, som i følge BI-professor Petter Gottschalk, ønsker å gjøre en forskjell. Være med på noe som ... [Les Mer...]
Tydelig kommunikasjon og bedre beslutninger
Når du er sint eller frustrert eller heller eddik utover omgivelsene så kan det faktisk føre til bedre kommunikasjonen og mer lønnsomme beslutninger. Du blir ganske enkelt en bedre leder - men du må se deg selv i speilet først. Ser du deg selv i speilet? Det gjør jeg. Mange ganger hver eneste dag. Når jeg møter andre mennesker speiler jeg meg hele tiden. Ikke sånn at jeg drar opp lommespeilet og sjekker at leppestiften sitter som den skal, at håret ligger på plass og at jeg ikke har sølt på skjorten. Nei, jeg speiler meg i andre mennesker. Helt ubevisst. Hemmeligheten er at det gjør du også … ... [Les Mer...]













